pepperogparmesan gjør all mat bedre

Jeg elsker å lage mat og er nesten fanatisk motstander av kjedelig mat. Derfor skriver jeg ned noen linjer de gangene jeg mener jeg har laget noe skikkelig godt.
Enkel mat, rask mat, komplisert mat, imponerende mat, tirsdagsmat, tradisjonsmat, fusion cooking, italiensk mat, hele-lørdagskvelden-med-venner-og-vinflasker-mat, nattmat og nistemat - alt har sin tid.
Men kjedelig, smakløs mat hører ikke hjemme noen steder.
pepperogparmesan kjemper mot kjedelig mat!

søndag 7. august 2011

Foccacia ferdig

Etter 25 minutter i ovnen på 220 grader, ser foccaciaen slik ut:





og når man skjærer i den, åpenbarer det seg ferskt, dampende, duftende brød.



At jeg ikke har gjort dette før er ufattelig.

Her er oppskriften:
1 pakke fersk gjær
blandes ut i
1 liter vann (20 grader)
dette mikses med
1 kilo mel og
20 gram salt

blandes godt, trenger ikke elting. La deigen heve 30-60 minutter ril dobbel størrelse.

Helles ovet u en bakepapirdekket langpanne (denne oppskriften dekker en hel dyp ovnpanne).

Hell/dryss over ca en halv DL olivenolje, stikk nedi oliven, urter, sopp - hva som helst. Strø over litt flaksalt og stek i 25-30 min på 220

Glimrende ferskt, like godt til sandwich dagen derpå.

Enjoy!!


- pepperogparmesan

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar